07.05.20 р. Предмет "Українська мова" група П 25. Тема: прикметники, що перейшли в іменники
1.Бесіда.
— Які способи словотвору вам відомі?
— Який спосіб найпродуктивніший при творенні
іменників?
2. Повторити тему "Прикметник" за посиланням або підручником
3. Законспектуйте матеріал:
- Субстантивовані прикметники
- Творення прикметників
- Морфологічний розбір прикметників
2. Повторити тему "Прикметник" за посиланням або підручником
3. Законспектуйте матеріал:
- Субстантивовані прикметники
- Творення прикметників
- Морфологічний розбір прикметників
II. Практичне завдання.
Замініть сполучення слів після коми прикметниками.
Поясніть спосіб творення прикметників. До якої групи вони відносяться?
Зразок: Наслідки, що доводять до
плачу — плачевні наслідки.
Блузка, пошита з шовку. Матерія, вироблена з вовни.
Берег, укритий скелями. Дорога, покрита камінням. Будинок, викладений із цегли.
Перина, зроблена з пуху.
1.Прочитайте речення. До виділених слів поставте
питання. Визначте, що вони означають. Якими частинами мови є виділені слова?
1. Люблю дорогу, що вперед іде, і подорожніх бережу людей (О. Довгий). 2.
Бересток зустрічав подорожніх могутньою своєю зеленню
(За Т.Осьмачкою). 3. Недалеко і не близько в лісі лютий жив вовчисько (За Б. Лучуком). 4. Лимонний сік вечірньої зорі у лютому над Києвом розлито (в. Гуцало).
Прикметники можуть утрачати здатність
виражати ознаки предмета і набувати здатності називати предмети і явища. Такі
прикметники переходять в іменники. У мовленні вони вживаються для називання
осіб або предметів і можуть мати при собі означення.
ПОРІВНЯЙТЕ: черговий учень — старанний черговий; хворий юнак — слухняний хворий;
вихідний день — очікуваний вихідний.
2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. До виділених
слів поставте питання, з’ясуйте їхнє лексичне значення. Якими частинами мови є
ці слова в реченнях?
1. І тільки той, у кого серце чуле, хто
вміє бер..гти своє м..нуле і вміє шанувать своє сучасне, лиш той
майбутнє вивершить прекрасне (М. Чубинський). 2. Треба було б хворому пер..д
сном дати калини з медом (Олесь Гончар). 3. Два недужих сіли й казан борщу
з’їли. 4. Був у Кощія гаманець, у нім повно золотих (Народна творчість).
- Перепишіть, уставляючи пропущені літери.
3. Прочитайте. Визначте слова, які з прикметників
перейшли в іменники. Укажіть відмінки цих слів.
1. Не скупий володіє багатством, а воно
ним. 2. Потрібний, як лисому гребінь. 3. Це такий, що не уступить ні кінному,
ні пішому (Народна творчість). 4. Вперед мерщій, вперед, мій карий (М.
Чирський). 5. І для любої розмови мила вийшла на поріг (Б. Сосюра).
- Визначте, якими частинами мови є
виділені слова у фразеологізмах: як мокре горить; заганяти на слизьке; пасти
задніх; переливати з пустого в порожне. Розкрийте значення фразеологізмів, усно
складіть із ними речення.
Домашнє завдання: зі словами кошовий,
військовий, молода, набережна складіть і запишіть по два речення так, щоб ці
слова були й іменниками, і прикметниками.
Немає коментарів:
Дописати коментар